Nobelhelgen 10-11 dec 2012

Ja, denna helgen har har Roland lagt mer tid på Nobelfestligheter än på kvarnen! Nåja, förmiddagen igår murade han ytterligare på vattenintaget, som ska driva turbinerna men eftermiddagen innebar "karriär-ombyte"! Sen många år tillbaka serveras jag Nobelmiddag, kärleksfullt tillagad av min man, alltmedan jag sitter fastklistrad vid TV:n och följer både prisutdelningen såväl som banketten.
I år hade jag också möjlighet att se fredsprisceremonien från Norge. Kvinnorna från Liberia och Jemen imponerade stort på mig och deras tal gav hopp för framtiden. ALLA, jag upprepar, ALLA människor på vår jord har samma behov och känslor och önskan om ett gott liv för sina barn och sig själva. Fred är en förutsättning för detta.
Själv satt jag i "den lilla svarta" medan Roland ilade mellan köket och gillestugan! Chilimarinerade räkor på avocado, följt av saltinbakat och vitlöksfyllt innanlår med potatisgratäng och wokade grönsaker samt som avslutning kaffe med nougatbrylé och honungsglaserad nötmix med en touch av tabasco fick högsta betyg! Traditionsenligt skålar jag för både Nobel och Hans majestät konungen, ett champagneglas ur Nobelservisen är inköpt blott för detta ändamål.
Tredje adventsljuset är tänt idag och nu går vi på allvar in i juletiden. Allt gott till Er allihopa och var rädda om varandra och de stressade människor Du möter i affärer eller på gatan! Ett leende kan förändra dagen för någon och är helt gratis att ge.
 
Hälsningar Lisbeth o Roland

Kommentera här: