Sönag 11 dec 2016 Alfred och jag, del två

Hej igen!
Ni är förstås lika nyfikna på min privata Nobelmiddagsmeny som jag var igår, när Roland hackade, mortlade, vispade och smörfräste, och de vidunderligaste dofter letade sig från Kyrkvägens kök ner till gillestugan, där jag satt fastnaglad och följde prisutdelning och middag i Blå Hallen, tills dess gästerna trådde dansen framåt midnatt.
Danska smörrebröd till fredsprisutdelningen

Entrérätt var sillparfait, låter märkligt men mycket gott

Min stressade köksmästare

Huvudrätten:örtmarinerad fläskytterfilé, smörslungad sparris, champinjoner, broccoli, potatis, rödvinssås

Givetvis skålar jag för och med konungen och Alfred Nobel

Desserten: syrad lättvispad grädde varvad med glass, lönnsirap, kaksmulor, granatäppelkärnor, hjortronsylt. Därtill starkt kaffe i rosenkopp. Succén är given!!
Och allt detta har min mjölnare tänkt ut med "sitt eget hjärn" och tillagat, fast barnbarn ringt och gett råd och stöd eller med dagens vokabulär "coachat och supportat" sin morfar.
Hörs igen om en vecka eller så!
Lisbeth, lyxmiddagsgästen

Kommentera här: