Tors 12 dec 2019 Den festliga Nobeldagen

Med knytblus för att hedra Sara Danius, kvinnan med stil och elegans, som med sitt civilkurage lyckades bända upp fönstren till Svenska Akademin och vädra ut, intog jag platsen framför TVn och njööööt av prisutdelningen till världens snillen. De överdådiga blomsterarrangemangen, alla vackra klänningar, tal och förstklassig underhållning...… Tack Alfred Nobel!
Traditionsenligt inleddes dagen med fredsprisutdelningen i Oslo, i år tilldelat Etiopiens unge statschef, som höll ett formidabelt tal.
Min älskade bjöd på lite tilltugg och gott bubbel
Årets Nobelbankett på Kyrkvägen i Knäred inleddes med vitlökssmörfrästa majskolvar
och fortsatte med grillad fläskfile, legymer och rödvinssås
Skål för Alfred och för Sveriges konung
Desserten överträffade alla förväntningar, hemlagad karamelliserad brylepudding med jordgubbsmos och kaffe i mormor Jennys koppar
- men vi har ju ingen gasolbrännare, hur har Du lyckats få så perfekt krispig yta? - undrade jag. Svaret fanns på köksbänken , garagets lilla smidiga verktyg! Visst är min Nobelkock fantastisk!
Jodå, "klacka-skorna" hade jag på hela aftonen

Luciadagen imorgon, mer glögg och pepparkakor och elva dagar kvar till julafton! Ha de´ gott!
Lisbeth

Kommentera här: