Fre 22 feb 2019 Nedsläckt land? Då flyttar jag!

I veckan har vi uppmärksammats på hur sårbart vårt samhälle är. Programserien "Nedsläckt land" visar att det ganska snabbt blir krisläge för oss, kanske framförallt mentalt men efter några dagar även rent fysiskt även om mångas kylskåp idag verkar fyllda med bubbelvatten mer än bröd och smör!
Såna bekymmer hade inte Edvin och Bina i kvarnen på 1920-talet i alla fall! Så för mig är valet självklart! Jag flyttar till Mötesplats Kvarnen! Där pumpar jag upp vatten för hand från brunnen, Roland tänder brasan i järnspisen i stu'an också kokar vi både potatis och kaffevatten på den. Tar brödet slut kan vi baka nytt i stenugnen. Matkällaren är rätt välfylld och nu dyker det ena receptet efter det andra upp på knäckebröd bakat på bl.a kaffesump! Jo, Du läste rätt, kaffesump! Ett led i att lära oss ta vara på matrester ska det föreställa...….nog vore det bättre att börja med dendär päran och köttbullen som blir över och laga en bondomelett, kan jag tycka. Men det klart, då går jag miste om "den nötiga smaken och krispigheten" i ugnstorkad kaffesump!
Lisbeth
Utan någon ström alls, bara handkraft och ved
Duschen klarar vi i bäcken
Över öpppen eld går det med att koka kaffe

Kommentera här: