Ons 13 januari 2021 Med fantasi och barnasinne

"Nu är det vinter och skidan den slinter.." En sång de flesta av oss känner igen från vår skoltid. Idag fullkomligt vräker snön ner, det är tjugondag knut och julen är slut, coronaviruset fortsätter sin framfart och framför oss ligger oxveckorna. Ni vet... mörkt, kallt, inga extra helgdagar. Säkert frös våra far- och morföräldrar när de pulsade till skolan i träskor delvis fyllda med hö. Inte konstigt att tiden blev liknad vid oxarnas slit! Kanske söndagens vila gav tillfälle för mjölnare Edvin och Bina att ögna igenom tidningen, som en bekant så vänligt gav dem på kyrkbacken efter gudstjänsten. Om inte fotogenen tog slut förstås...
I dagens Sverige behöver vi inte vare sig frysa eller spara på fotogenen utan kan ohejdat ägna oss åt att tycka det är "litta tradigt", särskilt med de sociala begränsningar pandemin tvingar oss till. Visst kan det tyckas bortskämt, men lite må vi väl ändock få gnälla!
Det är mitt i det ynkandet jag släpper loss fantasin och barnasinnet! Med dessa härliga gåvor kan jag frammana de glada skratten från Er kvarnvänner, där Ni njuter runt fikaborden utanför Mötesplats Kvarnen! I fantasin känner jag doften av nybryggt kaffe och frasgräddade våfflor.
och hör hur min mjölnare Roland stolt berättar om platsens förvandling från förfall till mötesplats.
Den gamla sågen bokstavligen reste sig ur marken, vilket illustreras av fotona nedan.
En bit på väg uppåt
Och strax är vi igång med planeringen av säsongen 2021! Byke-gille med frukostmackor, kafferep med hattparad och midsommarfirande. Visst låter det ljuvligt! Och jag fortsätter förlora mig i fantasins vindlingar....hänger Du med?
Lisbeth

Kommentera här: