Tors 19 januari 2023 Oinbjudna "gäster" i kvarnen

Imorse gick jag som vanligt en runda med vovven. Från kyrkan och nerför Östra Häradsvägens branta backe mot den gamla bron och förbi slåtterängen, utegymmet, vagn- och kuriosahallen och fram till kvarnen.
Ingen översvämning idag heller - skönt!
Jag satte nyckeln i dörren och stegade in.
Ljungen stod i kruset på bordet och mangelkorgen stod på kärran precis som för några veckor sedan. Dörren till drängkammaren knirkade när jag tryckte ner det slitna handtaget och tog de två trappstegen ner. Det var då jag såg det! Här hade varit någon/några!! Tydliga spår efter det jag antar varit en julfest låg på golvet. Nedanför dränga-slafen låg halm och annat "bös" i en liten hög blandat med små svarta korn. Med bestämda steg gick jag vidare in i köket och stu`an, där inget onormalt kunde noteras.
Jag återvände till drängkammaren, böjde mig ner och ja, det var som jag trodde! Fällan stod orörd. Klas och hans syskon hade åtlytt sin mammas råd, när hon samlat sin barnaskara på julafton.
"Hon visar dom på fällan och akta Er för den"
Här hade Klas Klättermus och hans familj haft riktig fest!
Jag kan nästan känna glädjen hos mamma mus när hon hittade lite brödsmulor från höstens bak.
Mjölnaren blev visst rejält förkyld dagen efter baket och kom inte och städade på flera dagar. Kvickt som pilen sprang hon då mellan köket och kammar´n och samlade julamaten!
Och kanske sov dom i halmmadrassen idag också?!
Inte applåderar jag över dessa fyrbenta små besökare men säkert kan dom åberopa gammal hävd-begreppet om vi försöker vräka dom! Mötesplats Kvarnen med sin gammaldags "ventilation" har varit deras hem långt före vi tog över och det lär vi inte kunna ändra på.
Jag hämtar en sopborste och befriar golvplankorna från halm och muslort och vandrar hemåt.
Mötesplats Kvarnen - Här alla är välkomna!
Lisbeth
Foto Carsten Ahren

Kommentera här: