Fre.kväll 17 april 2015 Binas gamla brödtråg till heders igen

Äntligen! I lördags återinvigdes stenugnen. Dagen innan skållade jag flera kilo rågsikt, som fick svalna och innan läggdags rörde jag ner sirap, jäst och mer mjöl. Tidigt på lördagsmorgonen fyllde vi kvarnköket med brödtråg, mjöl, handdukar och kaffe och  Roland eldade. Mats Helmersson visade mej hur en så stor deg ska knådas  för att få rätta konsistensen. Medan degen jäste åt vi frukost och njöt utsikten genom köksfönstret. Så var det dags att forma till 12 st runda limpor. Ett par timmar senare fylldes kvarnen av doften från nybakat bröd och kanelsnurror, gräddade i eftervärmen.
Premiärbaket blev lyckat och på eftermiddagen gottade vi oss i solen med kaffe, ljummet bröd med mycket riktigt smör på, så härligt!
Forsythian blommar, skogsbackarna är täckta av vitsippor......en god helg önskar jag Er!
 
Lisbeth
 
I mors klut o mormors hemvävda förkläde o med Binas baktråg.....
 
Mats visar mej knådandets svåra konst
 
Roland kollar om det brinner bra i ugnen
 
Snart dags för gräddning
 
Roland hanterar brödspaden med schvung
 

Varsågod! Känner Ni doften?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Ann-Charlott:

Grattsi till stenugnen! Roligt att baket blev bra. Detta har jag sett fram emot!

2 Ann-Charlott:

Grattis till stenugnen! Roligt att baket blev lyckat. Detta har jag sett fram emot.

Kommentera här: