Lördag 7 juli 2012 Den härliga Knäredsdagen!

Hej igen!
Hemkomna efter en campingsemester i Bohuslän var det dags för Knäredsdagen! Vilken folkfest och aktivitet i hela byn! Roland och grannen Mats körde gammelbilarna till utställningen vid Per Tec. På toget var full aktivitet med marknadsstånd och musikunderhållning. Roland Andreasson ledde historievandringen med stopp vid de gamla marknadsstånden, Karl XI:s brunn och kyrkoruinen. Jag lotsade vidare till kvarnen, där jag och Helen Nilsson inledde med Rolands och min älsklingpsalm nr 89 "Se jag vill bära Ditt budskap Herre, av hjärtat sjunga Ditt lov och pris, med glädje vill jag Ditt ord förkunna, som gör den svage vis".
Roland berättade om kvarnens historia för den månghövdade publiken, som sen fick tillfälle att "besiktiga" byggnadens tre våningar och de gamla inventarierna. Precis som på midsommarafton blev vi lika överväldigade av det stora intresset och den otroliga respons Ni Knäredsbor och andra visar oss. Tack allihopa!
Och nu några bilder från dagen både vid kvarnen och när vi fikade hos Mariette (som bakar ljuvligt goda kakor) på Tulipa




Roland och Mats på väg med Amazonen till utställningen

 
 
Roland Andreasson vid kungabrunnen
 
 
En intresserad folkmassa lyssnar till Roland
 
 
Söta Mariette på Tulipa
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Jan Erik Mattsson:

Hej!
Jätteskoj att ni rustar upp kvarnen! För några år sedan såg jag förfallet och hoppades att någon skulle ta hand om den och nu gör ni det. Min farfars morfars far, Håkan Persson, var möllare på prästgårdens kvarn i slutet av 1700-talet. Det var troligen en tidigare byggnad än den som ni nu rustar. Håkan flyttade 1802 med sin familj till Rankabygget. Åren 1830-1838 var Anders Svensson möllare på Knäreds kvarn. Han var tidigare möllare på Evabyggets kvarn, som låg nere vid Lagan. Där finns nu bara ruiner. Anders är anfader till en av mina arbetskamrater, Hans Larsson. Evabygget ägs nu av ytterligare en arbetskamrat, vars mor växte upp på Evabygget.
Hälsningar från Jan Erik

Kommentera här: