Fre.kväll 12 dec 2014 Klädutdelning och Nobelfest

Vilken vecka! I onsdags högtidlighölls minnet av Alfred Nobel och vi kunde se och höra fredspristagarna Malala Yousafzai och Kailash Satyarthi hållla sina fredstal till världen. Årets modiga pristagare är levande bevis för att en enda människa kan göra skillnad på jorden. Traditionsenligt satt jag klistrad vid TVn hela eftermiddagen och kvällen för att följa festligheterna i både Oslo och Stockholm, medan min älskade make ilade mellan spisen och gillestugan. I år var förrätten en räkcocktail med mango, avocado, chilipeppar. Huvudrätten bestod av italiensk fläskfilé (gratinerad m mozarella, soltorkade tomater o örter), klyftpotatis, wokgrönsaker, vaxbönor, broccolibuketter och en helt ljuvlig sås. Så var det dags för skålen för Nobel, sätta sej, upp igen och skåla för Hans majestät Konungen! Desserten bestod av hemlagad snickerscheesecake o kaffe i rosenkopp. Glömde ju berätta att till fredsprisceremonin fick jag kaffe, likör och fina chokladpraliner toppat med vispad grädde! Och där satt jag i min lilla svarta med nytt strasshalsband (mycket oäkta men glittrigt) och njöööööt!!!
Dagen idag har också blivit minnesvärd. Genom Knäreds samhällsförening tog Roland iniativ till insamling av kläder, leksaker o husgeråd till byns nyinflyttade från främst Syrien och med hjälp av Laholms kommuns flyktingsamordnare Roland Norman och kyrkan har församlingshemmet hållit öppet för utdelning. Många kontakter har knutits. Luften har surrat av  engelska, svenska och arabiska och det, som är vårt överflöd får nu komma till nytta och glädje för medmänniskor, som fötts i oroliga delar av vår värld.
Låt oss alla tillsammans med värme, leende och glada hälsningar visa att Knäred är ett gott samhälle att bo i!
Imorgon sprider Lucia julstäming. Vidareförmedla den till dem Du möter!
 
Lisbeth
 
Från Bagdad till Kyrkvägen i Knäred
 
Mitt nobelglas, som Magdalena Ribbing lärde mej är ett dry martini-glas men används på
nobelfesten som champagneglas
 
Skål!
 
Desserten serverad
 
Min älskling....värd ett eget Nobelpris......
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: